Smartup Summit 2016 – Report

Po programově našlapaném Startup Summitu patřil čtvrtek v pražské City Tower druhé části konference zvané Smartup Summit. V podobném formátu jako první den patřil i druhý den přednáškám, panelům a prezentacím zástupců startupů, velkých firem i komunálních politiků.

 

smartupsummit10

 

Letošní programová novinka, pod jejíž názvem si lze představit množství věcí, se zaměřila na smart cities, jinými slovy implementaci chytrých technologií do moderních měst. Představovány byly jak konkrétní produkty a startupy, tak široce pojmuté platformy. Celkově se ale oproti středě více debatovalo, což dalo prostor mnohým názorům z mnoha zainteresovaných stran.

První blok dne částečně navázal na Startup Summit. Jeho tématem byla o role startupů a korporací v konceptu smart cities a představila se v něm také Minouche Cramer, která přijela do do Prahy prezentovat projet Smart City Amsterdam. Jedná se o platformu, která v hlavním městě Nizozemska spojuje chytré produkty a projekty na jedno místo a vytváří tak jednoduchý způsob v komunikaci s úřady, které z nápadů občanů čerpají a mohou je realizovat.

 

Parkování v budoucnu

Jedno z hlavních témat, které bylo posléze probíráno ještě několikrát, nastínil ve své přednášce Kirill Kulakovskiy z berlínské společnosti Advanced Telematics. Představil koncepci Parking 3.0., ve které by mohly figurovat například senzory indikující obsazenost parkovacích míst, nebo technologie, která by odeslala při zaparkování požadavek na zaplacení na řidičův mobil. Celý systém by taky mohl pomoci v zlepšení dopravní situace. Kulakovskiy také podotknul, že v současné době většina měst ani neví, kolik má na svém území místa k parkování.

V Advanced Telematics si ale uvědomují, že i v tomto případě je klíčovým slovem konektivita. Bez spojení bank, obcí či telefonních operátorů toto nepůjde a je tedy otázkou budoucnosti, zda tato spolupráce bude fungovat.

Také Martin Václavík z projektu VodaProLidi.cz nakousl další velké téma dne. K chytrým městům totiž bezpochyby patří i ekologie a tak jeho startup vytvořil „fontánky“ s perlivou a neperlivou filtrovanou pitnou vodou. Jde primárně o alternativu k balené vodě, která si například na stavební fakultě ČVUT získá až 1000 uživatelů denně. Václavík řekl, že je mu jasné, že situaci s PET lahvemi neotočí o 180 stupňů, ale snaží se k tomu přispět.

 

Lidský faktor ve městě budoucnosti

Druhý velký blok dne zdůraznil především roli člověka v procesu takzvané smartifikace měst. V současné době totiž města často jen reagují, neiniciují a nekomunikují. Sue Nguyen ze společnosti D21 představila myšlenku Demokracie 21, což je nový systém participace občanů ve městě, počítající například s možností hlasování pro více možností nebo udělovat minusové hlasy pro nepřijatelné návrhy.

Systém tak vytváří komplexnější data ohledně preferencí různých skupin občanů, což přináší městům více možností vybrat nepřijatelnější řešení. Nguyen demonstrovala účinnost systému, který v současné době funguje už v sedmi zemích světa, na příkladu z Mariánských lázní, kde probíhalo hlasování o zavedení cyklostezek v parku. Díky datům z projektu D21 se zjistilo, že mladí jsou pro, ale starší spíše proti a proto město nakonec rozhodlo rozdělit park na aktivní a klidovou zónu.

Po obědě dostal slovo Marián Jelínek, hokejový trenér a mentor, jehož přednáška měla na Startup Summitu minulý rok velký úspěch. Tématicky sice byla od celého programu odlišná, nicméně zaměření na motivaci v současném světě dokázala dodat úplně nový pohled na práci a pracovní úspěchy. Ve dvaceti minutové přednášce, řekl mimo jiné i to, že pro úspěch je třeba mít rád činnost, nejen své cíle, které k němu vedou.

 

Česká chytrá města

Z pohledu státních orgánů se na situaci zaměřil blok, kde na začátku promluvila primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová o programu Lepší města. Blíže ho pak popsal šéf projektu David Sventek ve své prezentaci. Projekt pod hlavičkou Svazu měst a obcí spojuje 25 českých statutárních měst a zaměřuje se na čtyři oblasti – doprava, energetika, smart government a datová infrastrukturu.

Vše by mělo fungovat na principu propojení veřejného, soukromého a akademického sektoru. A protože některá města jako jsou Brno a Ostrava v některých těchto procesech již napřed, platforma chce také podle slov Sventka sloužit jako burza chytrých řešení, které by se daly po zpracování v jednom městě přenést do jiných lokalit.

 

Sdílené jízdy versus zákon

V jednom z následných panelů, jehož tématem byly přínosy a negativa sdíleních ekonomik ve městech, se debata (i díky přítomnosti Jana Havlíka z Ministerstva průmyslu a obchodu) točila okolo legislativních problémů s řidiči nových carsharingových služeb. Zejména v Praze totiž v posledních měsících dochází k cíleným zátahům na řidiče služby Uber, protože nemají potřebou licenci na přepravu osob.

Ondřej Krátký, zakladatel Liftaga, řekl že jeho služba i proto spolupracuje jen s licencovanými řidiči, přesto, že by jemu jako podnikateli nehrozil žádný postih. Český zákon sdílenou jízdu nezná, avšak možné uchycení v zákoně nabídl Pavel Prouza z BlaBlaCar, který řekl, jak je legislativa v tomto ohledu nastavená ve Francii. Sdílená jízda je zde rozdělená na výdělečnou a nevýdělečnou, přičemž hranici vytváří cena jízdy v průměrném autě za kilometr.

Jeden z korporátních projektů představil ke konci dne Petr Žákovec z O2 IT Services. Tato divize patřící pod jednoho ze tří mobilních operátorů v Česku vytvořila komplexní platformu pro smart cities, jejíž součástí je i program pro lepší odpadové hospodářství. Ten počítá například s čidly v popelnicích pro zjištění jejich míry naplněnosti a díky tomu s efektivním a flexibilním odvozem.

 

Zdroj: Jiří Svoboda, CzechCrunch, http://www.czechcrunch.cz/2016/10/smartup-summit-2016-report/

 

Zpět na Mediální centrum

Máte zájem o naše služby? Kontaktujte nás